Samorząd województwa lubelskiego wstępnie deklaruje chęć uruchomienia połączeń regularnych między Łukowem a Pilawą. Aby do tego doszło, konieczna byłaby przebudowa infrastruktury torowej i przystankowej. Bez zmiany lokalizacji peronów frekwencja byłaby, zdaniem regionalnych władz, zbyt niska.
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały niedawno o przygotowaniach do modernizacji linii kolejowej 12 Skierniewice – Łuków na łączącym województwa mazowieckie i lubelskie
odcinku Pilawa – Łuków. Przeprowadzenie inwestycji jest na razie niepewne, bo zarządca infrastruktury nie ma zagwarantowanego finansowania robót. Jeśli trasa zostanie ostatecznie przebudowana, istotnie poprawią się jej parametry techniczne, bo aktualnie kursują tam tylko pociągi towarowe, rozwijając prędkość do zaledwie 50 km/h.
Kluczowa jest przebudowa sieci przystankowej
Równolegle trwa wybór wykonawcy modernizacji tej samej linii
między Skierniewicami a Pilawą. Po jej zakończeniu pociągi ze Skierniewic przez Mszczonów do Warszawy oraz z Warszawy przez Górę Kalwarię
zamierza uruchomić województwo mazowieckie. Nie przewidywało ono organizacji przewozów z Pilawy w kierunku Łukowa, bo w 2017 r. samorząd regionalny z Lublina nie zadeklarował zamiaru finansowania połączeń pasażerskich na swojej części trasy.
Sytuacja uległa jednak zmianie. – W przypadku zakończenia modernizacji linii kolejowej nr 12 na wskazanym odcinku, w tym odbudowy infrastruktury dla przewozów pasażerskich oraz dostosowania lokalizacji peronów do sieci osadniczej, organizator przewozów na terenie województwa lubelskiego podejmie działania w kierunku uruchomienia regionalnych połączeń kolejowych pomiędzy Łukowem a Pilawą – deklaruje Anna Nycz, inspektor ds. obsługi medialnej w Zespole Prasowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego. Zastrzega, że ostateczny zakres oferty byłby uzależniony od aktualnych możliwości finansowych i taborowych oraz od zawarcia stosownego porozumienia z województwem mazowieckim.
17 lat bez pociągów regionalnych
Jeśli doszłoby do uruchomienia wspomnianych pociągów, nie byłaby to pierwsza reaktywacja przewozów regionalnych na tej trasie. UMWL finansował obsługę dwóch par kursów realizowanych tylko w dni robocze w relacji Łuków – Pilawa w okresie od sierpnia 2007 do grudnia 2008 r. – Powodem wycofania się z organizacji przewozów na tym odcinku w latach ubiegłych była niska frekwencja w pociągach – tłumaczy nasza rozmówczyni.
– Jej przyczyn można upatrywać w niekorzystnej lokalizacji przystanków osobowych – ocenia przedstawicielka marszałka. Stąd też wyrażony dziś postulat ich przesunięcia. Na niewielkie zainteresowanie przewozami mogła wpłynąć także bardzo skromna oferta.